Hamas als Amalek: de Bijbel en de oorlog in Gaza
Opperrabbijn van Tfat, Rabbi Shmuel Eliyahu, vertelde vorige week aan de studenten van Ashdod studenten, dat Hamas als de oude Amalek is. Amalek viel Bnej Jisrael tijdens de Exodus van achteren aan , die de kinderen van Israël recht na de Exodus van Egypte aanviel. De Rabbi schreef in een wekelijkse Thora-folder dat zij ook zoals de Cultuurbarbaren in de tijd van Samson (Shimshon) zijn. Zij het zoals het ene of het andere, of zelfs beide, de rabbi riep de regering van Israel op zich niet ten koste van het Joodse leven aan het moderne moraal over te geven. Rabbi Eliyahu vertelde aan de studenten van de middelbare school “Bnei Akiva” dat de oorlog tegen Hamas “een oorlog van Israël tegen Amalek, tegen diegene die de Joden willen vernietigen “.
De eerste ontmoeting tussen Bnej Jisrael en Amalek kunnen wij vinden in Sjmot/Exodus: “Toen kwam Amalek aan en vocht in Rephidiem tegen Israel”, de Torah legt verband in Sjmot 17:6 en vervolgt: “Mosje zei tegen Jehosjoa: ‘kies mensen uit en ga uit en vecht met Amalek'” (vs. 9) en aan het eind lezen wij: “Jehosjoe’a overweldigde Amalek en zijn mensen met het zwaard” (vs. 13). Amalek verschijnt ook in het Boek van de profeet Samuel (Shmuel), waar Koning Saul (Shaul) verzuimde aan het bevel te gehoorzamen om Agag, de koning van Amalek te doden en betaalde de prijs dat het koninkrijk in verdeeldheid viel.
Joodse traditie verklaart dat ondanks wij heden ten dagen de identiteit van de Amalek niet weten, maar Amaleks intentie om Bnej Jisrael te vernietigen kunnen wij associëren met een aantal cijfers in Israël, vanaf het moment dat de afstammeling van Agag – Haman – Bnej Jisrael wilde vernietigen tot aan Hitler en de huidige president van Iran, Mahmoud Ahmadinejad – en nu ook Hamas. Rabbi Eliyahu schreef in zijn weekelijkse Torahbericht dat de huidigige leiders van Gaza overeenkomsten vertonen met de Filistijnen van Gaza ten tijden van Shimshon. De huidige leiders van Gaza zijn dezelfde Filistijnen in dezelfde Gaza-omgeving met dezelfde normen en waarden als in de tijd van Shamshon. De inzicht van de rabbijn wordt met het volgende bevestigd:
In de Toralezing Wajjigasj lezen wij dat Ja’aqov in Beer Sheva een offer aan Hasjem bracht. Wij hebben in Jeroesjalajiem van een van onze rabbijnen geleerd dat er áltijd verband is tussen de Parasja én Haftara van de week en de betreffende week zelf, in wat voor jaar dan ook. Iedereen weet dat in de betreffende week van Wajjigasj in Beer Sjeva voor het eerst vanuit Gaza met gradraketten is geschoten. “Toeval”?
Tijdens de kiddoesj vertelde een van de rabbijnen het volgende: de parasja van de vorige week – Miqets -, parasja van de afgelopen week – wajjigasj en van deze komende week – Wajechi – betrekking hebben op de huidige situatie in Gaza. Miqets betekent “uiteindelijk”, wajjigasj betekent “en toen” en wajechi betekent “en hij leeft”. Uiteindelijk, na beter weten in hopend dat Hamas zou bijdraaien en uiteindelijk de maat vol was, toen (afgelopen week was dat) nam Israel maatregelen zodat Israel uiteindelijk veilig in Erets Jisrael leeft.
Het is het frappant dat vroeger in de tijden van de TeNaCH ook altijd bal in Gaza was. Israel en de Filistijnen hadden daar ook dikwijls oorlog. De naam Gaza heeft een verband met Samael, de engel van het kwaad, tevens de beschermengel van Esaw.
Hoe spel je Gaza (Hebr. ‘Aza)? ‘Ajin-Zajin-He.
Voluit is dat: ‘Ajin, Joed, Noen (‘Ajin) – Zajin, Joed, Joed, Noen (Zajin) – He en ‘Alef (He).
Pak nu de verborgen delen, dat zijn de binnenste letters en bereken zijn gematria. Het totaal is 60+70+1=131. Dat is de gematria van Samael. Wij zijn na Sjabbes dit verder gaan zoeken en vond het volgende:
Deze Samael zal in de einde der tijden samenwerken met Rahav, de beschermengel van Isjma’el, tégen Israel. Het kwaad dat wij in deze wereld toelaat te bestaan, verleent zijn basis in Gaza. Dat was in de tijd van de TeNaCH tot op heden en morgen. Een van de meest actieve punt waar de activiteiten tégen Israel door de mensen van Isjma’el tegen de mensen van Israel worden uitgevoerd vanuit Gaza. Daarom is het logisch verband te zien tussen de naam Gaza en Rahav (beschermengel van de zonen van Isjma’el) en Gaza met Samael (beschermengel van de zonen van Esaw). Daarnaast leert de Zohar dat Rahav ook de beschermengel is van Egypte. Isjma’el heeft erg veel invloed in Egypte (VB: meeste Joden die daar wonen, zijn staatloos en tweederangs burgers).
Rabbi Eliyahu schrijft: “Leer van de geschiedenis”. Zoals toen, zoals vandaag hebben zij moreel gezien geen problemen mee om de Filistijnse vrouw van Shamshon met haar vaders familie te verbranden. “Zoals toen, zoals vandaag wordt Shamshon door de Israelische ‘elite’ slechts getolereerd. Shamshon – die Filistijnse velden platbrandde – was geen onderdeel van een ‘kliek’. Het verhaal van zijn laatste dagen is niet zo verschillend als hedendaagse gebeurtenissen,” leert Rabbi Eliyahu. “Hij staat in bijzijn van duizenden lachende Filistijnen tussen twee pilaren in” hij lijkt machteloos. Dan stelt de Rabbi een retorische vraag: “Wat zouden jullie doen? Shamshon wilde een hele gebouw met inwoners neerhalen en vraagt hulp van de Almachtige. Zou Hij hem antwoorden? Zijn zijn intenties goed, aangezien dit het leven van duizenden mensen, vrouwen en kinderen – die hem dood wensten – zou kosten? G’d hielp hem. De Filistijnen leerden hiermee dat zij niet met Joden moeten spotten. Twintig jaar van stilte volgde.”
Rabbi Shmuel Eliyahu beëindigt zijn les met de woorden: “Wij hopen dat huidig Israel in deze taak tegen dezelfde Filistijnen, op dezelfde plaats, zal slagen en dat zij niet hun handen vouwen uit “moraliteit” en het leven van Filistijnen verkiezen voor van het leven van Joden.”
Lees ook:
Het Joodse vechtersgeest keert terug
Het Geheime Wapen van het IDF
Wonderen tijdens Gaza-oorlog
Bron:
Arutz Sheva
Kabbalah, Tora en Toracode.
©FAQ-online 2009