Ga Leven
Bron: Jodendom-online
“Korach nam het initiatief [voor de opstand tegen Mosje]… met On ben Pelet samen…” On ben Pelet nam deel aan de opstand van Korach tegen Mosje. Maar toen verdween hij compleet en volledig van het toneel. Wat gebeurde met hem? De Talmoed in Sanhedrin vertelt dat zijn vrouw hem heeft omgepraat en hem gered heeft van zijn gekke dwaasheid.
De Talmoed legt uit dat het woord “On” gerelateerd is aan onen, wat rouwende betekent. De reden dat hij On genoemd werd is dat hij de rest van zijn leven gerouwd heeft over de tragische vergissing om te rebelleren tegen Mosje, wat bijna zijn leven heeft gekost. Maar Korach’s zonen waren ook onderdeel van hun vaders opstand tegen Mosje en ook zij deden tesjoeva [letterlijk “terugkeren” – het betreft het proces van boetedoening voor begane zonden], net als On. Waarom werden zij dus niet zoals On opgeroepen om tesjoeva te doen en rouwen? Was de wijze waarop zij berouw en schaamte toonden voor het rebelleren tegen Mosje anders dan dat van On?
Mijn rebbe Rav Pam legt uit dat zowel On als de zonen van Korach spijt en schaamte toonden voor hun zonden. De bnej Korach handelden naar hun inkeer. Ze waren vastbesloten om zich te verbeteren. Ze bleven niet rouwen en medelijden hebben met zichzelf zoals On deed. Anders dan On, die niet van zijn depressie af kon komen, maakten de zonen van Korach na hun zonde prachtige en inspirerende hoofdstukken Tehilliem [Psalmen]. Zij leerden ons hoe we van een zonde een winst kunnen maken.
Wat een geweldig idee! Hoeveel van ons hebben spijt van onze zonden, tonen berouw en schaamte, worden depressief van onze fouten, maar verbeteren onszelf niet vanaf dat punt? We blijven onszelf constant de zonden die we begaan hebben verwijten. Dit houdt ons in een depressie. Depressie an sich betekent al het einde. Dit in plaats dat het een spirituele groeiproces wordt.
Berouw en schaamte zijn essentieel voor tesjoeva, maar het is niet de enige contribuerende factor. Men moet verdergaan om berouw te overwinnen en schaamte en het gevoelens van depressie door begane zonden te boven te komen. We moeten de uitdaging voor spirituele groei en vooruitgang accepteren, ondanks de zonden die we in het verleden begaan zijn. Korach’s zonen waren in staat om dit te doen, maar On was teveel bezig met zijn zondige verleden om veranderingen om de toekomst aan te kunnen gaan. De boodschap van de Torah aan de zondaar is om te stoppen met piekeren en kniezen en GA LEVEN!
Deze gedachte is prachtig weergegeven in Bereesjiet/Gen. 19:17, waarin de engel die Lot en zijn familie gered heeft hem vertelt: “Om jouw leven te redden, blijf niet achterom kijken.” Mijn rebbe Rav Pam legt uit dat het niet nodig is om te weten wat de engel Lot 3700 jaar geleden vertelde toen hij vluchtte uit Sodom. Maar de Torah spreekt ieder van ons aan. We zondigen allemaal en om onze zielen te redden moeten we ophouden met zelfverwijt door constant terug te kijken naar onze zondige verleden. Er komt een tijd dat we verder moeten gaan, voorwaarts en opwaarts, en kijk niet meer terug.