De elite van de Israëlische luchtmacht

De elite van de Israëlische luchtmacht
de helikopterpiloten van Israël

De Cobra

Dagelijks hebben vele helikopterpiloten van de Israëlische luchtmacht een gewone baan in de burgermaatschappij. Wat gaat er nu door hen heen wanneer zij op missie zijn? De mannen denken altijd over hun missie na, waardoor zij geen moment zichzelf haten om wat zij (moeten) doen zij zijn dezelfde persoon in zowel het toestel als op de grond (in de burgermaatschappij).
Wij citeren Generaal Nehushtan (luchtmacht Israël): ´Dit is een nieuw type oorlog. Dat moet u goed begrijpen. Neem bijvoorbeeld uw land. Wat zou de defensiestrategie zijn als een buurland mensen op u afstuurt die niet van anderen te onderscheiden zijn? Zij dringen door tot metro´s, bussen, scholen… en doen dat voortdurend. Non stop. Zij doen dit vanuit een ideologie. Wat zo dan uw defensiestrategie zijn?´

Basis Israël
Omgeving Meer van Galilea
Cobra-squadron

De Cobrapiloten zijn geen macho´s, maar gewone onopvallende mannen. Één van hen, we noemen hem piloot 1, is kinderarts en neemt het woord: ´De Cobra is een gevechtshelikopter die met raketten en geschut kan worden uitgerust. Er zijn twee vliegers. Één voor en één achter. De achterste piloot bestuurt de helikopter en de voorste navigeert en vuurt de munitie af. De voorste piloot is gewoonlijk ook de commandant van de helikopter. Dat ben ik ook´. Het zijn beschaafde intelligente mannen met genuanceerde opvattingen. Hun normen en waarden veranderen niet wanneer zij in de lucht zijn. Zij zijn piloot, officier, maar op de eerste plaats zijn zij mensen. Hoe zij zijn, denken, voelen en handleen is in de lucht niet anders dan op de grond. Deze mannen begeven zich in een moreel wespennest.
´De laatste drie jaar opereren wij vooral in de Gazastrook en op de Westoever. De dilemma´s zijn veranderd ten opzichte van het verleden. Helaas zoeken de meeste terroristische organisaties dekkingen in burgergebieden. Onze dilemma´s zijn anders dan in gewone gevechtssituaties. Soldaten strijden tegen terroristen in een burgeromgeving…´.

Basis Midden Israël
De grootste basis van Israël
Cobra-squadron
Black Hawk-squadron

The Black Hawk

Piloot 2 is 21 jaar en zegt: ´Ik vind de situatie waarin de Palestijnen leven, geen gewone situatie. Zij zijn erg arm en dat weten wij. Zij leven in moeilijke omstandigheden en krijgen te maken met terreurdaden, zonder dat zij dat willen. Ze willen gewoon rustig leven, net als u, ik en iedereen. En zij worden in deze situatie gedwongen. En als ik thuis ben, denk ik vaak na over die mensen en heb erg met ze te doen. Wij willen dat zij gelukkig worden, dat ze werk hebben en meer geld zodat zij in staat zijn om zich te verzetten tegen die organisaties die hun leven verwoesten en het onze´.
Piloot 3 is 35 jaar en is piloot op de Black Hawkhelikopter en zegt:´er worden miljarden dollars uitgegeven aan andere dingen dan onderwijs en ziekenhuizen en sociale voorzieningen dat is zonde.. wat voor toekomst krijgen mijn kinderen? Wat voor problemen geven we door aan de volgende generatie als we niet in staat zijn in mijn generatie op te lossen…?´ Sinds hij vader is, begrijpt hij meer van wat de Palestijnen meemaken. Zijn kinderen hebben het goed. Anderen, niet ver van hier vandaan, hebben niet zo´n leven.

In praktijk voeren helikopterpiloten acties uit tegen de Palestijnen. Grofweg hebben de aanvalshelikopters twee taken:

doelgerichte liquidaties om zelfmoordacties te voorkomen en
steun aan grondtroepen.
Piloot 1 vertelt wanneer zij van hun basis opstijgen, hebben zij een missie… het is anders dan een normale missie waar een radar aangevallen moet worden. Je vliegt naar de radar, vuurt je raketten af en gaat weer naar huis. Klaar. Je probeert ongedeerd te blijven. Maar wij voeren andere missies uit. Grondtroepen beschermen. Dat is maar het begin de situatie kan zih op alle kanten ontwikkelen. Dus moeten wij ons altijd aanpassen´.
Piloten kunnen middels hun apparatuur informatie geven aan de grondtroepen over bijvoorbeeld gewapende mensen op de daken. Het gaat heel geavanceerd. Zodra de grondtroepen beschoten en/of gedood en omsingeld worden, gaat de piloot lager vliegen.´Ik zoek het raam van waaruit wordt geschoten. Het is een dynamische situatie die steeds veranderd´. Meestal is de verschijning van de laag vliegende cobra voldoende. Zo niet, dan geeft de piloot een paar salvo´s met de mitrailleur. Angst opjagen, maar niet raken. De Palestijnen stuiven dan alle kanten op. In die chaos kan de Israëlische grondtroepen weer de overhand krijgen. Als kinderarts kan deze piloot meeleven met de angst van Palestijnse kinderen en hun problemen. Hij behandelt hen in het ziekenhuis, midden Israël, Palestijnse kinderen uit de Gazastrook en de Westoever. Door gesprekken die hij met hen heeft, weet hij wat zij doormaken. Uiteraard weten mensen niet dat de dokter die hun kinderen redt, een helikopterpiloot is.

´We hebben accurate raketten, zij raken precies het punt waar ik op richt. Als ik bijvoorbeeld een raam wil raken, kan ik niet alleen het raam raken, maar ook een bepaalde kant van het raam… dan kunnen wij heel precies´
Piloot 1, dus de kinderarts, heeft altijd het laatste woord. En heel vaak besluit hij niet te schieten. ´Het is een brugergebied. Er wonen burgers met tussen hen terroristen. We kunnen niet zomaar aanvallen. Je moet weten wanneer je schier of niet. Ik kan het aantal situaties niet meer tellen, waarin ik opdracht kreeg om te schieten en ik dat niet deed. Dat is ontelbare keren voorgekomen. We moeen één keer nadenken, dan nog een keer en dan nog een derde keer´.
Toch zijn er momenten dat hij besluit te schieten.´Niemand kan in een situatie als deze in volledige gemoedsrust leven. Waar ik altijd aan denk: hoe zorg ik ervooor dat er geen bom vlakbij mijn kinderen ontploft? Hoe voorkom ik dat die terrorist in Tel Aviv komt en in een restaurant ontploft terwijl daar een kind van één is met zijn vader, moeder, opa en oma? Het doel is om terroristen tegen te houden. Het zijn de middelen die het minst schadelijk zijn. Het is gerechtvaardigd´.

Zij schieten alleen wanneer de burgerrisico´s minimaal zijn. Maar soms gaat het gruwelijk mis.

Basis In Israëlvallei
Basis jachtvliegtuigen in het Noorden van Israël waar tientallen F16´s hier de ´Dogfight´trainen
F16 squadron

F16
Generaal Nehushtan:´Ik weet wel hoeveel burgers er in ons land zijn gedood. Onze vrienden. Onze vrouwen en kinderen. Wij vallen nooit burgers aan. Zij vallen alleen burgers aan´. F16´s scheten met 1000 km/p uur over de doelen heen en zitten in een ander psychologisch pakket als de voorgaande drie piloten. Deze drie piloten zien hun doelwit praktisch in de ogen. de eerste piloot zegt: ´De situatie waarin ik probeer zo weinig mogelijk schade aan te richten met als maximale effect dat we onze soldaten in leven houden. Ik vergelijk het wel eens met wat ik de volgende dag in het ziekenhuis doe. Daar is het mijn werk om kinderen te redden en hier is het mijn enige doel om onze soldaten te redden. Het is niet anders. Ook als ik over aanslagen op bussen in Jeruzalem hoor, of in Tel Aviv, dan verandert er niets aan de manier waarop ik de kinderen behandel. Ook al zijn het Palestijnen en weten hun vader en moeder dat er een bomaanslag op een bus was. Soms vinden zij dat heel erg. Maar ik kan niets aan die bom doen. En zij ook niet. Wij weten dat er tussen ons een moeilijke situatie bestaat,. Maar in die situatie leven wij. In het Midden Oosten is niets simpel. Mijn dilemma´s tijdens een vlucht en hun dilemma´s hun het ziekenhuis zijn in principe precies hetzelfde. We zitten in hetzelfde schuitje´.

Er rijzen veel vragen in hun op:´Na elke missie die ik uitvoer, ook al is er geen schot gelost, heb ik vragen: waar moet het heen met deze situatie? Voor ons allemaal. Israël en de Palestijnen. Komt er ooit een leven waarin mijn kinderen niet te maken krijgen met de dilemma´s waar ik mee te maken heb? In de lucht als op de grond. Zullen zij later ook bang zijn om hun kinderen in een bus te laten stappen? Of komt er ooit een einde aan? Komt er vrede waarin de Palestijnen in vrede leven en wij ook zonder bang te zijn voor ons en wij voor hen? Daar denk ik voortdurend aan´.
Hij weet geen betere oplossing voor deze situatie die niet lang door kan gaan…

De copyrights betreffende het programma ligt bij Netwerk.
De copyrights betreffende dit artikel ligt bij FAQ-online 2004

Bronnen:
´Israëlische Helikopterpiloten´ van Netwerk d.d. 28 maart jl.
´Israëlische luchtmacht´

Een gedachte over “De elite van de Israëlische luchtmacht

Reacties zijn gesloten.