Bnei Noach (de Noachieden)
“Onze verantwoordelijkheid als joden”
Van de dagen van uw vaderen, bent u afgeweken van mijn geboden en hebt U ze niet onderhouden. Keer terug tot Mij, dan zal ik tot u terugkeren — zegt Hashem Tzevaos.
Maar u vraagt “hoe moeten wij terugkeren?”
Malachi 3:7
“Luister naar mij… jullie die Hashem zoeken: Kijk naar de rots waar je uit bent gehouwen, en de holte van de put waaruit je gegraven bent. Kijk terug naar je vader Avraham…”
Yeshayahu 51:1-2
Het Jodendom, christendom en islam gaan allemaal terug naar Avraham als de aartsvader van hun religies. Avraham wijdde zijn leven aan het verwerpen van afgoderij, om duidelijkheid te geven aan het ware geloof in de bron van de gehele schepping. Hij riskeerde zijn leven door monotheïsme te leren aan alle mensen. De zeven Noachidische geboden waren een gids voor zijn relatie met G’d, en is de basis waarop alle volkeren hun geloof en gedrag zouden moeten onderzoeken.
” Zo zegt Hashem elokim, die de hemel schiep en hem uitspande; die de aarde uitbreidde met alles wat daaruit ontsproot; die aan de mensen die daarop wonen, de adem gaf en de geest aan hen die daarop wandelen: Ik, Hashem, heb u geroepen in gerechtigheid, uw hand gevat, u behoedt en u gesteld tot een verbond voor het volk, tot een licht der natiën: om blinde ogen te openen, om gevangenen uit de kerker te leiden, uit de gevangenis wie in duisternis gezeten zijn. Ik ben HaShem, dat is mijn naam, en mijn eer zal Ik aan geen ander geven noch mijn lof aan de gesneden beelden.” Yeshayahu 42:5-8
Ooit vroeg men de Lubavitcher Rebbe “moeten wij naar de goyim (niet Joden) gaan, om hen het licht van de Torah te laten zien?” Toen zei de Rebbe “nee.” Echter een paar jaar voor zijn overlijden gaf de Rebbe, Rav Menachem Mendel Schneerson zt’l zijn volgelingen de opdracht om de wereld in te gaan. En de goyim de zeven universele geboden te leren. Om ze te leren hoe te leven volgens de Torah, en het belang van de Torah hen duidelijk te maken. De Rebbe vertelde toen dat hij er lang over na had gedacht, waarom het was dat wij de Moshiach nog niet hadden gezien. Hij kwam tot de conclusie dat het kwam omdat de Joden zich niet aan hun verantwoordelijkheid hielden. Hun verantwoordelijkheid t.o.v. de volkeren zoals G’d dat aan Moshe Rabbeinu had geboden in de Torah, en vaak herhaald heeft door de profeten van Israël. Wij zijn de ohr l’goyim, het licht voor de volkeren. Maar voordat wij dit licht kunnen zijn, moeten wij ons volledig richten op Hashem. En Zijn geboden gaan volgen. We moeten Zijn licht, en Zijn wijsheid in ons opnemen, en het delen met anderen, zowel Joden als niet Joden. Avraham Avinu (onze vader Abraham) richtte zelfs een yeshiva op voor niet Joden, om hen het licht van de Torah te leren.
Op de berg Sinaï gaf G’d de Israëlieten de opdracht om Zijn ‘Licht onder de volken’ te zijn, door de hele mensheid tot de erkenning te brengen van hun Schepper en hen zich te laten houden aan Zijn wetten. Helaas konden wij dit gebod door de geschiedenis heen door omstandigheden niet opvolgen. Toen de Rebbe zijn opdracht gaf werd er echter nieuw leven ingeblazen…